SP staat stil bij strijders Spaanse Burgeroorlog (1936-1939)

18 april 2023

SP staat stil bij strijders Spaanse Burgeroorlog (1936-1939)

Foto: SP Amsterdam

Ter nagedachtenis aan de Amsterdammers die tijdens de Spaanse burgeroorlog (1936-1939) opkwamen tegen het fascisme heeft de SP een krans gelegd bij het Spanjemonument in Amsterdam Noord. SP-afdelingsvoorzitter Frans Jurrema: "Een grote groep solidaire Amsterdammers heeft enorme moed getoond door in de jaren dertig in actie te komen tegen de fascistische dictatuur in Spanje. Dat moeten we herdenken, des te meer omdat veel Spanjestrijders bij terugkomst in Nederland destijds verguisd werden door de overheid. Het is belangrijk de strijd tegen het fascisme en de slachtoffers van de Spaanse Burgeroorlog te blijven herdenken en de Spanjestrijders die vochten voor vrijheid, in ere te houden."

De Spaanse Burgeroorlog wordt gezien als het eerste internationale conflict tegen de opkomst van het fascisme. Duizenden mensen, waaronder zo’n 750  Nederlanders, sloten zich aan bij de strijd tegen generaal Franco, die werd gesteund door nazi-Duitsland en het fascistische Italië. De Amsterdammers uit de volksbuurten van de stad hadden daarbij een belangrijk aandeel.

Sinds een aantal jaar besteedt de gemeente, op initiatief van de SP, meer aandacht aan de herdenking van de Spaanse Burgeroorlog. Na de coronacrisis vond dit jaar voor het eerst sinds 2019 weer een fysieke herdenking plaats. Op de website van het Internationaal Instituut Sociale Geschiedenis kun je meer te weten komen over de Nederlandse Spanjestrijders.