Topsalarissen gemeentelijke bedrijven omlaag

23 februari 2016

Topsalarissen gemeentelijke bedrijven omlaag

Het stadsbestuur gaat een maximum instellen voor de directiesalarissen van bedrijven die in handen zijn van de gemeente. Directeuren mogen in de toekomst niet meer verdienen dan een ministerssalaris (179.000 euro per jaar). SP-raadslid Tiers Bakker: “Dit is een goede stap van het stadsbestuur. Zo beperk je de verschillen op de werkvloer en gaat er meer gemeenschapsgeld naar waar het voor bedoeld is.”

Tot nu toe konden directeuren van gemeentelijke bedrijven meer verdienen dan een ministerssalaris. Zo verdienen de directeuren van het GVB, het afvalenergiebedrijf of het havenbedrijf alle drie meer dan twee ton per jaar.

Volgens de SP moet de gemeente ook vol aan de bak om het salaris van de Schipholdirecteur omlaag te brengen. Dat salaris is nu een miljoen per jaar en gaat omlaag naar een half miljoen. Amsterdam is voor 20% aandeelhouder, het rijk heeft 70% van de Schipholaandelen. Bakker: “Een half miljoen is nog steeds veel hoog, dat is ruim 2,5 keer zoveel als de minister president verdient. Ik wil dat het stadsbestuur het initiatief neemt om de schipholdirecteur ook onder de ministersnorm te brengen. We moeten zakkenvullers geen plek bieden bij bedrijven waar de overheid de baas over is.”