Schrap bonussen voor topverdieners

16 februari 2016

Schrap bonussen voor topverdieners

De SP wil dat de gemeente niet langer bonussen uitkeert aan ambtenaren die meer verdienen dan een wethouder. SP-raadslid Daniel Peters: “Wethouders zijn de allerhoogste bestuurders van de stad. En die krijgen daarvoor al een hoog salaris. Het is nergens voor nodig dat hun ondergeschikten via extraatjes alsnog een hoger salaris opstrijken. Wij willen dat daar een eind aan komt.”

Dankzij een in 2010 aangenomen voorstel van de SP, mogen ambtenaren in Amsterdam niet meer verdienen dan een wethouderssalaris, €154.000,- per jaar. Toch blijkt dat er nog steeds 22 ambtenaren zijn die boven die grens verdienen. Soms komt dat omdat ze nog een oud contract hebben van voor de wethoudersnorm. Maar er zit ook een aantal ambtenaren boven de wethoudersnorm vanwege uitgekeerde bonussen.

De gemeenteraad spreekt volgende week over de ambtenarensalarissen, de SP zal hierover een voorstel indienen. Peters: “De wethoudersnorm is er met een reden. Wij willen geen kloof tussen de directeuren en de mensen op de werkvloer laten ontstaan. Daarnaast willen we niet dat belastinggeld wordt verspild aan onnodig hoge salarissen.”