Verbeterde wapencontroles blijken nuttig

1 februari 2012

Verbeterde wapencontroles blijken nuttig

Het afgelopen jaar zijn bijna alle mensen met een wapenvergunning thuis gecontroleerd. Na deze controle, waar de SP vorig jaar op had aangedrongen, is van 10 personen het wapen ingenomen vanwege hun psychische gesteldheid. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Na de schietpartij in Alphen aan de Rijn snapt iedereen hoe belangrijk het is dat deze controles plaatsvinden. Hiermee kunnen drama's voorkomen worden."

Laurens Ivens)

Alle personen met een wapenvergunning moeten elk jaar gecontroleerd worden. In Amsterdam gebeurde dit echter niet. Zo werd in 2010 maar 30 procent van alle legale wapenbezitters gecontroleerd. De SP heeft het afgelopen jaar aangedrongen op 100 procent controle van alle personen met een wapenvergunning. Ivens: "Gelukkig is dit in 2011 bijna, op 9 personen na, gehaald. Bij ruim 6 procent van de vergunninghouders werd een onregelmatigheid aangetroffen. Hieruit blijkt hoe belangrijk het is dat de controles goed gedaan worden. De rotte appels worden eruit gehaald en de andere wapenbezitters worden weer even op het belang van het hanteren van alle voorzorgsmaatregelen gewezen."