Stuur Amsterdamse kinderen niet zomaar naar Irak

3 februari 2012

Stuur Amsterdamse kinderen niet zomaar naar Irak

De SP heeft burgemeester Van der Laan opgeroepen om op te komen voor een Irakees gezin dat al 6 jaar in Nederland woont. Het gezin met drie kinderen moet van de IND (de Immigratie- en Naturalisatiedienst) weer terug naar Bagdad. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Dat is een consequentie van het inhumane beleid van dit kabinet. De burgemeester moet opkomen voor de Amsterdammers dus vraagt de SP hem om bij de regering zich hard te maken voor een menselijker asielbeleid."

Laurens Ivens)

Het gezin, met kinderen van 15, 12 en 10 jaar, woont en leeft hier nu 6 jaar. De kinderen zijn hier helemaal geworteld en hebben geen band meer met Irak. Ivens: "Het is moeilijk voor te stellen dat kinderen, die hier naar school gaan, sporten en vriendjes hebben, teruggestuurd worden naar Irak. Daar is het nog lang niet veilig en ze er na zo'n lange tijd niets meer te zoeken. Deze uitzetting toont aan hoe kil het Nederlandse asielbeleid is. Daar moet snel verandering in komen."

De burgemeester heeft aangegeven de suggestie van de SP sympathiek te vinden en zal zich er verder in verdiepen. Over drie weken praat de gemeenteraad hier verder over.