Toon respect voor schoonmakers stadhuis

18 januari 2012

Toon respect voor schoonmakers stadhuis

De SP en GroenLinks roepen het stadsbestuur op respect te tonen voor de schoonmakers van het stadhuis. De arbeidsvoorwaarden van deze schoonmakers zijn niet best: zo krijgt het personeel de eerste twee dagen van ziekte niet uitbetaald en is de werkdruk vooral in de avondploeg onverantwoord hoog. Ook in Amsterdam heeft het schoonmaakpersoneel van het stadhuis alle reden mee te doen met de ophanden zijnde schoonmaakacties. Dat kan het College van Amsterdam niet naast zich neerleggen; Amsterdam moet respect tonen!

In juni 2011 is de Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor de schoonmaakbranche ingesteld. Deze code zorgt er onder andere voor dat bij aanbestedingen van schoonmaakwerk niet alleen naar de prijs wordt gekeken, maar ook naar de arbeidsvoorwaarden en het uurloon. De SP en GroenLinks zijn van mening dat ook in Amsterdam deze code de norm moet worden. In de zeven maanden van haar bestaan heeft de code al aanleiding gegeven voor de gemeenten Utrecht en Alphen aan de Rijn om een al uitgeschreven aanbesteding van schoonmaakwerk stop te zetten omdat de laagste prijs als belangrijkste voorwaarde werd gesteld. Meerdere overheden en organisaties hebben de code inmiddels onderschreven. SP en GroenLinks vinden nu dat Amsterdam dat ook moet doen en het huidige schoonmaakbedrijf moet aanspreken op de werkomstandigheden van de schoonmakers in het stadhuis en bij andere gemeentelijke diensten.