SP wil gemeentelijk zorgmeldpunt

9 januari 2012

SP wil gemeentelijk zorgmeldpunt

De SP roept zorgwethouder Van der Burg op om een onafhankelijk gemeentelijk zorgmeldpunt in te stellen. Een meldpunt waar clinten, familie en medewerkers in de zorg terecht kunnen met hun meldingen over de zorgverlening in Amsterdam. De SP komt tot dit voorstel nadat de partij zelf voor de zorginstellingen Cordaan, Osira/Amstelring Zorggroep en Amsta een meldpunt instelde waar telkens uit naar voren kwam dat er veel te verbeteren valt aan de zorgverlening.

Maureen van der Pligt)

Met name het gebrek aan personeel en de geringe opleiding van het personeel blijken telkens een probleem te zijn. In 2009 deed de SP onderzoek naar Cordaan, in 2010 naar de Osira/Amstelring Zorggroep en Amsta in 2011. Aanleiding voor deze onderzoeken waren berichten in de media, dan wel e-mails van verontruste medewerkers en clinten dat de verleende zorg in deze instellingen van tijd tot tijd ernstig te kort schoot. De resultaten van de enqutes waren bij alledrie de zorginstellingen verontrustend. Volgens de melders, in meerderheid waren dit medewerkers, was de zorg bij sommige huizen bedroevend slecht en werd er onvoldoende gedaan met de klachten en opmerkingen van medewerkers en clinten en/of familieleden. In 2010 is Cordaan door de Inspectie tot de orde geroepen na het verschijnen van een zwartboek en in 2011 zijn er 17 huizen van Osira/Amstelring door de inspectie onder verscherpt toezicht geplaatst.

SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Het is toch vreemd dat telkens de SP deze onderzoeken moet doen en dat steeds weer blijkt dat er veel niet deugt. Dit betekent dat de zorginstellingen te weinig aangespoord worden om de kwaliteit voldoende te houden. Recent heeft de gemeente met een aantal zorginstellingen een Zorgambitie vastgelegd. Een goede ambitie moet echter ook goed gecontroleerd worden. Zonder onafhankelijk meldpunt blijft die Zorgambitie een dode mus en dat zou jammer zijn." De SP diende hiertoe een initiatiefvoorstel in.