Vragen 'Meer bewegen voor ouderen'

23 januari 2012

Vragen 'Meer bewegen voor ouderen'

Schriftelijke vragen over de bezuiniging op 'Meer bewegen voor ouderen' en mogelijke gevolgen hiervan.

De stadsdeelraad heeft ingestemd met een geleidelijke bezuiniging op Meer bewegen voor ouderen (MBVO). Wij hebben begrepen dat dit voor 2012 betekent dat het bedrag dat deelnemers per maand moeten betalen verhoogd is van 3,50 naar 6,50. Met deze verhoging is Noord in één klap het duurste. En de komende jaren zal er nog meer bezuinigd worden op MBVO.

In deze context geplaatst vindt de SP deze bezuiniging toch wel fors en heeft daarom de volgende vragen:

1. Was bij u van te voren bekend dat de geplande bezuiniging zo'n relatief grote prijsverhoging voor de ouderen zou inhouden? Zo ja, wat is uw afweging geweest om dit toch voor te stellen?

2. Volgens onze berekeningen zal de prijs oplopen tot 10,50 in 2014, waardoor MBVO in Noord meer dan 2 keer zo duur is als in andere stadsdelen. Klopt onze berekening volgens u?

3. De SP ondersteunt het idee achter de bezuinigingen; bezuinigen op stenen niet op activiteiten, van harte. Dit is echter een bezuiniging op de toegang tot een activiteit. Kunt u aangeven hoe u hier tegenaan kijkt?

4. Houdt u in de gaten hoeveel ouderen door deze prijsstijging niet meer de activiteiten in het kader van MBVO bijwonen? Zo nee, wilt u dit dan wel gaan doen?

5. Zo ja, wat gaat u doen als een aantal armere ouderen afhaakt? Bent u bereid om te kijken naar mogelijke oplossingen? Via aanvullende verzekeringen wordt MBVO vaak vergoed. Hiermee zijn armere ouderen niet geholpen. Zou het mogelijk zijn om armere ouderen, via een stadspas of iets vergelijkbaars, te ontzien?

Erna Berends