Schoonmakers geven het goede voorbeeld

6 januari 2012

Schoonmakers geven het goede voorbeeld

2500 schoonmakers waren donderdag in de Amstelborgh (Amsterdam-Zuidoost) bijeen op een strijdbare stakingsbijeenkomst, georganiseerd door de FNV. Daar eisten zij betere werkomstandigheden, doorbetaling bij ziekte, het nakomen van cao-afspraken die twee jaar geleden met de werkgevers gemaakt zijn en bovenal respect. Tal van stakingsleiders, vrouwen en mannen uit verschillende delen van het land voerden - soms voor het eerst van hun leven - het woord over misstanden op hun werk en de noodzaak om daar gezamenlijk actie tegen te voeren. De SP was erbij om hen te steunen in hun strijd.

Amsterdamse schoonmakers)

Vanuit de Amstelborgh werden de stakers in bussen naar Amsterdam-Zuid vervoerd. Vanaf het Mercure hotel trok de stoet schoonmakers door een stormachtig Amsterdam naar het hoofdkantoor van Philips. Onderweg deelden SP'ers flyers uit aan omwonenden en het winkelend publiek. Omdat SP'ers ook de avond daarvoor flyers en affiches hadden verspreid langs de route, waren veel mensen al op de hoogte van het doel van de actievoerders. Opvallend was de bijval van de mensen op straat. De flyers vonden gretig aftrek en nogal wat mensen spraken hun sympathie uit voor de schoonmakers.

Bij het Philipshoofdkantoor naast het Amstelstation verzamelden de duizenden stakers zich. Philips is een van de bedrijven die de afgelopen jaren fors bezuinigd heeft op de kosten van de schoonmaak. Daardoor zien schoonmaakbedrijven zich gedwongen om goedkoper te werken, waar de schoonmakers vervolgens de rekening voor betalen. Tijdens de actie bij het Philips-toren werden manshoge ballonnen opgeblazen en een woordvoerder van Philips werd uitgedaagd 'de zeepbel door te prikken'. Als uitsmijter werd een schuimkanon in werking gezet die de hoofdingang van het Philipsgebouw in het sop zette.

Sadet Karabulut bij het Philipskantoor)
Sadet Karabulut (links) bij het hoofdkantoor van Philips nadat het schuimkanon zijn werk heeft gedaan

SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut en een tiental andere SP'ers waren aanwezig bij de stakingsactie. "Het was een fantastische opkomst. Schoonmakers hebben doodnormale eisen. Steeds meer moeten doen in minder tijd en dan ook nog minder verdienen, dat werkt gewoon niet. Werkgevers en opdrachtgevers moeten over de brug komen. En verder is dit een prachtig begin van het nieuwe jaar. Deze mensen laten zien wat ons antwoord is op een regering en op werkgevers die de gevolgen van de crisis afwentelen op de mensen die Nederland opbouwen, verzorgen en schoon houden." De Amsterdamse SP-fractie heeft het gemeentebestuur inmiddels opgeroepen om het goede voorbeeld te geven door zelf als opdrachtgever de eisen van de schoonmakers te respecteren.