Pak belangenverstrengeling Pantar en Cordaan aan

13 januari 2012

Pak belangenverstrengeling Pantar en Cordaan aan

Naar aanleiding van vragen van de SP in de raad gaat wethouder Van Es de verstrengeling tussen Pantar en Cordaan aanpakken. De SP ontdekte dat twee personen in de raden van beheer zitten bij beide bedrijven. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Deze twee bedrijven doen zaken met elkaar. Dit wekt dus op zijn minst de schijn van belangenverstrengeling."

Maureen van der Pligt)

De sociale werkvoorziening van Amsterdam, Pantar, heeft voor de arbeidsmatige dagvoorziening van verstandelijk beperkten een contract lopen met zorginstelling Cordaan. De SP is er na onderzoek achter gekomen dat voorzitter Janssen en vice-voorzitter Lohman van de raad van beheer van Pantar beiden ook zitting hebben in de raad van beheer van Cordaan. Van der Pligt: "Dit riekt naar belangenverstrengeling. Zeker nu de gemeente de arbeidsmatige dagbesteding vanuit het Rijk overgeheveld krijgt en er dus ook sprake is van een financieel belang is het onwenselijk dat deze heren beide functies bekleden."

Wethouder Van Es gaf de SP gelijk en wist te melden dat de heer Janssen reeds was afgetreden bij Pantar en dat zij er nu werk van gaat maken dat ook de heer Lohman niet langer in beide raden van beheer zitting zal hebben.