Bezuinig op salaris raad, niet op democratie

31 januari 2012

Bezuinig op salaris raad, niet op democratie

SP-fractievoorzitter Laurens Ivens roept minister Spies op om de salarissen van gemeenteraadsleden te beperken. Ivens: "Het kabinet wil nu bezuinigen door het aantal raadsleden te verminderen. Hierdoor wordt de kwaliteit van de democratie beperkt. Bezuinigen op de lokale democratie kan veel simpeler door de salarissen van de raadsleden te verlagen."

Laurens Ivens)

Ivens rekent voor: "Voor mijn raadswerk krijg ik 2750 euro bruto per maand. Hiervoor ben ik een halve werkweek aan de slag. Omgerekend naar een fulltime inkomen horen de Amsterdamse gemeenteraadsleden daarmee tot de 10% hoogste inkomens van het land. Zo lijken we eerder een elitevertegenwoordiging dan een echte volksvertegenwoordiging. Bovendien is raadswerk geen baan, maar een passie. Alleen dat hoeft geen dik betaalde passie te zijn."

De SP zou het erg jammer vinden als het aantal gemeenteraadsleden verminderd zou worden. Ivens: "Kleine partijen vertegenwoordigen vaak een belangrijk geluid uit de samenleving. Het zou zonde zijn als dit verloren gaat. Daarom roep ik minister Spies op om dit plan naar de prullenbak te verwijzen en voor een veel makkelijkere manier van bezuinigen te kiezen. De minister hoeft enkel bij de jaarlijkse vaststelling van de maximale vergoedingen dit bedrag te verlagen." Via een brief aan de minister en Tweede Kamer heeft de SP dit verzoek gedaan.